OPERAMUNDI,

Un blog nascut din iubire pentru marile voci ale trecutului si prezentului.



marți, 23 martie 2010

Ileana Cotrubas, 26 ani de cariera...

Cotrubaş s-a născut în Galaţi, crescând într-o familie cu tradiţie muzicală: tatăl, Vasile fiind tenor într-un cor de amatori. Cariera muzicală a început-o la vârsta de nouă ani, când a devenit membru al Corului de Copii al Radiodifuziunii Române. La vârsta de unsprezece ani, cânta ca solistă.
În 1952 s-a mutat la Bucureşti pentru a studia la Şcoala Specială de Muzică, şcoală pentru cei cu aptitudini speciale. Cotrubaş şi-a făcut apariţia pe scenă la Opera din Bucureşti ca Yniold din Pelléas et Mélisande de Debussy în 1964. Repertoriul ei s-a îmbogăţit cu roluri ca Oscar din Ballo in maschera, Gilda din Rigoletto şi Blondchen din Entfuhrung aus dem Serail aparând în diferite producţii din toată Europa.

În 1965 Cotrubaş a câştigat o competiţie importantă la 's Hertogenbosch, Olanda unde a câştigat premiui I la operă, lied şi oratoriu. Anul următor a câştigat o competiţie radio-televizată la München. Aceste premii, împreună cu marele succes obţinut în rolul Paminei la Bruxelles i-au adus apariţii la Opera de stat din Viena, Opera de stat din Hamburg , Opera de stat din Berlin şi Salzburger Festspiele, obţinând un contract cu opera din Frankfurt.

Anul 1969 a adus debutul în Marea Britanie, la Glyndebourne ca Mélisande, unde a cântat două stagiuni rolul principal din Calisto de Cavalli. Debutul la Royal Opera House, Covent Garden a avut loc în 1971, cu Tatiana din Evgheni Oneghin de Ceaikovski.
În anul 1970 Ileana Cotrubaş a semnat un contract pe trei ani cu Opera de Stat din Viena. În perioada petrecută la Viena, soprana a debutat în Susanna din Le nozze di Figaro, Zerlina din Don Giovanni, Violeta din Traviata, Mimi din La Boheme şi Sophie din Der Rosenkavalier. Anul 1973 i-a adus debutul american la Lyric Opera of Chicago, interpretând rolul Mimi in La Boheme de Puccini.

Pentru Ileana Cotrubaş un succes de răsunet internaţional a venit pe 7 ianuarie 1975 când a fost chemată în ultimul minut la Scala din Milano pentru a o înlocui pe Mirella Freni în Mimi din La Boheme de Giacomo Puccini. Cotrubaş a zburat cu avionul din Kent unde locuia, reuşind să ajungă la spectacol cu doar un sfert de oră înaintea ridicării cortinei. Interpretarea sa a fost primită cu entuziasm de către critici şi spectatori deopotrivă.

Cotrubaş a debutat la Metropolitan Opera din New York pe 23 martie 1977 în Mimi, avându-i ca parteneri pe José Carreras şi Renata Scotto. La Metropolitan Opera, Cotrubaş a cântat cinci roluri: Mimi în La Boheme de Giacomo Puccini, Violeta în La Traviata de Giuseppe Verdi (spectacolul din 28 martie 1981, alături de Placido Domingo şi Cornell MacNeil fiind televizat), Gilda în Rigoletto (spectacol televizat pe 7 noiembrie 1977, alături de Plácido Domingo), Ilia în Idomeneo de Mozart (în premiera Operei Metropolitan), Tatiana în Evgheni Oneghin de Ceaikovski şi Mihaela în Carmen de Georges Bizet, rol pe care l-a cântat în ultima sa apariţie într-un spectacol de operă la Metropolitan din 26 martie 1987.
La Metropolitan a avut 50 de apariţii; a cântat în a doua gală a centenarului Operei Metropolitan pe 22 octombrie 1983 şi la aniversarea a 25 de ani de carieră la Metropolitan a celebrului dirijor şi mai apoi director al Metropolitanului James Levine, pe 27 aprilie 1996 (aceasta fiind şi ultima ei apariţie pe celebra scenă newyorkeză).

Soprana română este bine cunoscută pentru exigenţa sa profesională manifestată atât în relaţia cu regizorii cât şi faţă de colegi. În câteva ocazii - Evgheni Oneghin la Viena în 1973 sau Don Pasquale la Metroplolitan în 1980 - Ileana Cotrubaş a părăsit fără ezitare producţia când nu a fost de acord cu viziunea regizorilor.
Ileana Cotrubaş s-a retras de pe scenă în anul 1990, însă a continuat să predea, ţinând cursuri de măiestrie şi sfătuind tineri promiţători ca Angela Gheorghiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu